söndag 25 maj 2008

Dags for avfard

Har nu spenderat dryga veckan i Yaounde. Vi har mest sysslat med vart projekt. Varit ett par ganger pa Instutition de Statistique, Kameruns motsvarighet till Statistiska Centralbyran. Kanske inte later sa vidare spannande och det var det inte heller men vi fick iallafall tag pa den information vi behovde. Spenderat manga timmar pa diverse internet cafeer for att soka artiklar till uppsatsten. Liten kul notis i bananrepubliken, nar man ska surfa pa natet, se da till att det inte regnar for da pajar uppkopplingen direkt. Lite jobbigt sa har i regnperioden...
Forsokt kommunicera med vardmamman men utan storre famgang, blir alltid massa missforstand. Igar lyckades vi forklara att vi aker hem idag, da sken hon upp som en sol och erbjod genast sin privata chauffor att skjutsa oss till flygplatsen. Vi tycker ocksa att det ska bli skont att aka hem, men jag tror vardmamman tycker om oss, forutom nar hon forsoker lura i oss gul peppar. Denna peppar ar i sarklass det starkaste som jag nagonsin smakat. Den ar inte bara extremt stark utan smakar som losningsmedel, racker med en droppe till en hel maltid. Har fatt med mig en flaska hem med denna smakloksforgorare, ska forsoka lura i er alla en droppe eller tva!
Igar var jag och Jens pa en sista shoppingtur pa Mokolo Marchê, har saljs allt fran skor till bananer till mirakeltvalar som enligt forpackningen skyddar mot onda andar och dylikt. Impulskopte en elefant, grymt tung, massa kaffe, en snygg afrikansk pyjamasutstyrsel samt en hatt av senaste Kamerunskt snitt.
Nu vantar en dryg hemresa, hoppas komma hem till Ume pa mandagkvall men det kan vara val optimistiskt. Hoppas ni haft gladje av att lasa om denna resa. Val hemma har jag massa kort och filmer att visa. Klart slut. Vi ses!

1 kommentar:

diana sa...

nu har jag följt dina upplevelser på din Afrikaresa Patrik. den gula pepparn verkar vara bra för hälsan. Diana